Tuesday, June 10, 2014

PENGAKAP LAUT KUMPULAN 14 DI PERSADA ANTARABANGSA (TISJ 2014 )


1-6 Jun 2014 – Jambori Pengakap Antarabangsa Terengganu 2014 telah diadakan di Kem Tengku Muhammad Ismail, Telaga Batin, Terengganu. Ahli-ahli Pengakap Laut Kumpulan 14 turut menyertai jambori kali ini. Seramai 33 orang pelajar dan 3 orang guru pengiring telah berkampung di Kem Tengku Muhammad Ismail, Terengganu.









                Pelbagai aktiviti diadakan seperti memanah, mencanting batik, flying fox, paintball dan sebagainya. Aktiviti tersebut dibahagikan kepada beberapa sektor iaitu Sektor A (Permainan Tradisional ), Sektor B (Kraf Tradisional), Sektor C (Aktiviti Air )dan Sektor D (Aktiviti Darat ) yang kesemuanya berjumlah 25 aktiviti pelbagai sektor. Perasmian disempurnakan oleh  YAB Dato’ Haji Ahmad Razif bin Abdul Rahman, Menteri Besar Terengganu. Antara negara yang turut hadir ialah Pakistan, Indonesia, Brunei, Singapura, Hong Kong, Thailand, Ghana dan United Kingdom. Program yang bertemakan ‘Apresiasi Alam’ itu anjuran bersama Kerajaan Terengganu, Majlis Pengakap Negeri Terengganu dan Persekutuan Pengakap Malaysia.













10 Fakta TISJ 2014

1.     Cikgu Ehsan, Wak Senam dan Nadrah Nurfadzlin mengalami keracunan makanan akibat makan Mi Goreng Tasha Shila di Muadzam Shah. Wak Senam hanya keracunan hari pertama sahaja, Nadrah Nurfadzlin hanya muntah-muntah dan Cg Ehsan ditahan di Hospital Sultanah Nur Zahirah Terengganu sehingga 5 Jun.
2.     Enam pelajar mengalami simptom demam dan dirawat di sick bay yang dikendalikan oleh Angkatan Tentera Malaysia.
3.     Komunikasi dengan pelajar-pelajar Pendidikan Khas iaitu Allen Lee Chen, Chong Xue Nie dan Mohammad Faiz menggunakan teks melalui telefon bimbit setelah Cg Ehsan ditahan di wad.
4.     Beberapa orang cikgu SMKDPB turut menjengok di Kem Telaga Batin iaitu Cg Ramli, Pn Hjh Saodah, Pn Yanti dan Pn Rabbiatul Adawiah.
5.     Lima orang bekas pelajar SMKDPB juga turut menyertai TISJ dan bersama-sama kami di kontinjen Johor.
6.    Johor mendapat tempat kedua dalam pertandingan Pintu Gerbang di mana proses mengambil buluh dan dibawa ke Terengganu seterusnya mendirikan pintu gerbang dilakukan oleh kontinjen Pontian.
7.      Sebuah lagu khas dicipta untuk kontinjen Pakistan yang berbunyi…”Dil…dil Pakistan…Johor…Johor …Pakistan….”
8.      Cg Ehsan menerima sumbangan daripada Masjid Negara ketika berada di hospital.
9.      Mohd Afiq Rahiman kehilangan wang tunai serta kad pengenalan dan laporan polis dibuat  di Balai Polis Gong Badak.
10.    Masa diambil untuk membeli keropok lekor semasa dalam perjalanan pulang ialah selama 1 jam 30 minit. Hampir kesemua pelajar dan guru-guru turut membeli sebagai oleh-oleh untuk dibawa pulang ke Johor.