Sunday, May 4, 2014

PERKHEMAHAN LENCANA AHLI BOT 2014


24-26 April – Perkhemahan Lencana Ahli Bot  Pengakap Laut telah diadakan di Kem Awal Marin, Rambah yang melibatkan 50 peserta dan 20 orang pemimpin. Pengakap Kumpulan 14 Pontian telah menghantar  5 orang peserta. Perkhemahan yang julung-julung kali diadakan di negeri Johor  oleh Pesekutuan Pengakap Malaysia (PPM) Unit Laut Daerah Pontian. Tujuan perkhemahan ini diadakan adalah untuk melatih ahli-ahli pengakap laut supaya dapat mengetahui keselamatan di air, pengendalian bot dan enjin, komunikasi laut, Bosun’s call, simpulan dan sejarah kepelautan. Pelbagai aktiviti diadakan termasuklah  latihan terapung di air, water confident, latihan menyelamat, isyarat  semaphore, aliran pasang  surut air laut, kod morse, radio amatur, dan ikatan.
Setiap aktiviti yang dijalankan terutamanya aktiviti laut telah dibantu oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Daerah Pontian yang menghantar dua buah bot dengan kekuatan 8 orang anggota, sementara seorang penyelam bertauliah dari Jabatan Bomba dan Penyelamat Teluk Kemang, Port Dickson juga turut membantu. Alhamdulillah semua aktiviti yang dirancang berjalan lancar.
Majlis penutupan rasmi ini disempurnakan oleh En Mohammad Hood bin Md Noh, Pegawai PPD Pontian. Beliau turut menyempurnakan pemakaian lencana ahli bot kepada para peserta yang lulus. Turut hadir Tn Hj Maskun ( Penolong Pesuruhjaya Pengakap Negeri Johor) dan En Mohd Zaki bin Azman ( Pesuruhjaya Pengakap Daerah Pontian).